مقررات داخلی دپارتمان داوری بین المللی ژیپاد

با توجه به تحول در ماهیت حل و فصل اختلافات و همچنین کارآمدی و افزایش روزافزون حل و فصل اختلافات (داخلی و بین المللی) با منشاء تجاری و غیر تجاری از طریق داوری، دپارتمان داوری بین المللی ژیپاد تحت قواعد زیر اقدام می نماید:

بخش اول- دامنه شمول

ماده(1)- هرگاه طرفین دعوی موافقت نمایندکه اختلاف خود را در دپارتمان داوری بین المللی ژیپاد حل و فصل نمایند، این امر به منزله توافق در برگزاری داوری توسط دپارتمان داوری بین المللی ژیپاد و مطابق با قواعد دپارتمان می باشد. همچنین ارجاع اختلاف از جانب یکی از طرفین نیز موجب اختیار برای شروع فرآیند اولیه برای دپارتمان خواهد بود.

بخش دوم- تعاریف

ماده(2)- دپارتمان داوری:

منظور از دپارتمان داوری در این مقررات، دپارتمان داوری بین المللی ژیپاد می باشد.

ماده (3)-  داوری

منظور از «داوری» رفع اختلاف (داخلی و بین المللی) بین متداعیین در خارج از دادگاه به وسیله شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی مرضی‌الطرفین و یا‌ انتصابی

ماده(4)- داور / داوران:

به معنای داور و احد یا گروهی از داوران دپارتمان داوری بین المللی ژیپاد می‌باشد که هیات داوری را تشکیل می دهند.

ماده(5)- طرفین اختلاف:

شامل خوانده و خواهان که ممکن است شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشند.

ماده(6)-  داوری داخلی:

اگر در داوری عنصر خارجی وجود نداشته باشد، مثل اینکه تابعیت یا اقامتگاه طرفین، تابعیت داورها، موضوع اختلاف، محل داوری، قانون حاکم و امثال آن همه متعلق به کشور واحدی باشند، داوری مزبور ماهیتا داخلی محسوب می شود.

ماده(7)- داوری بین المللی

داوری بین‌المللی عبارت است از اینکه یکی از طرفین در زمان انعقاد موافقتنامه داوری به موجب قوانین ایران تبعه ایران نباشد و یا مطابق مقررات آنسیترال داوری بین المللی محسوب گردد.

ماده(8)- اختلافات تجاری بین المللی

منظور، داوری اختلافات در روابط تجاری بین‌المللی اعم از خرید و فروش کالا و خدمات، حمل و نقل، بیمه، امور مالی، خدمات مشاوره‌ای، ‌سرمایه‌گذاری، همکاریهای فنی، نمایندگی، حق‌العمل‌کاری، پیمانکاری و فعالیتهای مشابه می باشد. همچنین اختلاف ممکن است ناشی از نقض مالکیت معنوی باشد.

ماده(9)- موافقت نامه داوری:

توافقی است بین طرفین که به موجب آن تمام یابعضی از اختلافاتی که در مورد یک یا چند رابطه حقوقی معین اعم از‌قراردادی یا غیر قراردادی به وجود آمده یا ممکن است پیش آید، به داوری ارجاع می‌شود. موافقتنامه داوری ممکن است به صورت شرط داوری در‌قرارداد و یا به صورت قرارداد جداگانه باشد.

ماده(10)- رای :

شامل احکام جزئی / کلی یا دستور موقتی که توسط داوران منصوب در هر پرونده اتخاذ می گردد و همچنین تصمیمات دیوان دپارتمان داوری می باشد که اجرای آن برای طرفین لازم الاجرا می باشد.

ماده(11)- ابلاغ:

ارسال اوراق و اخطاریه ها به طرفین اختلاف که می تواند از طریق  بصورت  ابلاغ فیزیکی، پست، ابلاغ الکترونیکی از طریق ایمیل، فکس و سایر وسایل الکترونیکی باشد.

ماده(12)- درخواست داوری:

فرم تقاضانامه اولیه ای است که متقاضی داوری، وکیل یا نماینده قانونی وی  با تکمیل، امضاء و ارائه  آن به دپارتمان داوری بین المللی ژیپاد، شروع فرآیند داوری را درخواست می نماید. عدم رعایت هریک از موارد مندرج در فرم درخواست از سوی متقاضی داوری، منجر به عدم جریان افتادن درخواست می گردد.

بخش دوم- تشکیلات اداری

دپارتمان داوری بین المللی ژیپاد در راستای تحقق اهداف خود که همانا مساعدت در حل و فصل اختلافات از طریق داوری می باشد، تشکیلات اداری به شرح زیر را دارا می باشد.

ماده (13)- مدیر دپارتمان داوری:

دپارتمان داوری توسط یک مدیر اداره می گردد که دارای اختیارات به شرح زیر می باشد:

الف- اختیارات لازم به منظور اعمال قواعد داوری و مقررات داخلی دپارتمان

ب- مدیریت و نظارت بر فرآیند داوری

پ- ارجاع اختلافات به کمیسیون دپارتمان داوری پیش از تشکیل هیات داوری در اموری مانند: وجود یا اعتبار موافقتنامه داوری، اعتراض به صلاحیت دپارتمان، جرح داور یا داوران، تعویض داور و همچنین انتخاب زبان و مقر داوری(در داوری های بین المللی) و سایر موارد

ت- ارجاع پیش نویس رای به کمیسیون دپارتمان داوری به منظور بازبینی

ث- انتخاب کمیته سه نفره از میان اعضاء کمیسیون دپارتمان داوری به منظور اخذ تصمیم در موارد مذکور در بند(پ) و با لحاظ مقررات ماده(14) مقررات داخلی دپارتمان

ج- انجام اصلاحات در مقررات داخلی دپارتمان با مشورت کمیسیون دپارتمان داوری

چ- دریافت تصمیم کمیسیون دپارتمان داوری و ارائه آن به داور یا هیات داوران پرونده مطروحه

ح- تنظیم نظام نامه تعیین حق الزحمه داوری

خ- تعیین هزینه داوری و اعلان آن به طرفین اختلاف در هر پرونده بطور مجزا

د- بررسی درخواست داوری و ابلاغ رفع نقص به طرف متقاضی. لازم به ذکر است در صورت عدم رفع نقص فرم درخواست داوری در مهلت مقتضی توسط متقاضی داوری، مدیر دپارتمان، پرونده را برای تعیین تکلیف به کمیته حل اختلاف کمیسیون دپارتمان داوری ارجاع خواهد داد.

ذ- ابلاغ اوراق داوری اعم از رفع نقص دادخواست، وقت رسیدگی، حضور شهود، رای داوری وسایر موارد.

تبصره- انتخاب مدیر دپارتمان از جانب طرفین به عنوان داور مرضی الطرفین/ داور یکی از طرفین یا سر داور بلامانع است.

ماده(14)- کمیسیون دپارتمان داوری

در راستای بندهای(پ)،(ت)،(ث)،(ج)،(چ)،(ح) و(د) ماده (13) مقررات داخلی دپارتمان، یک کمیسیون در دپارتمان داوری، متشکل از شش عضو ایجاد می گردد که دارای اختیارات زیر می باشد:

الف- تصمیم گیری دراختلافات پیرامون، وجود یا اعتبار موافقتنامه داوری،  اعتراض به صلاحیت دپارتمان، جرح داور یا داوران، تعویض داور و همچنین انتخاب زبان و مقر داوری(در داوری های بین المللی) و سایر موارد تا پیش از تشکیل هیات داوری در قالب کمیته سه نفره به انتخاب مدیر دپارتمان در هر پرونده

ب- تصمیم گیری در خصوص پیش نویس رای داوری مطابق با بند(ت) ماده(13)

پ- ارائه موارد اصلاح مقررات داخلی به مدیر دپارتمان و ارائه مشورت لازم در این زمینه

ت- تعیین تکلیف پیرامون درخواست های داوری که در موعد معین رفع نقص نگردیده است.

تبصره- انتخاب اعضاء کمیسیون دپارتمان داوری به عنوان داور مرضی الطرفین/ داور یکی از طرفین یا سر داور در مواردی که در قالب کمیته سه نفره حل اختلاف فعالیت نمی کنند، بلامانع است.

ماده(15)- تعداد داور/ داوران

طرفین اختیار دارند از لیست داوران دپارتمان که به لحاظ علمی و تخصصی مورد تایید می باشندتعداد داوران را انتخاب نمایند. در صورت عدم توافق طرفین، چنانچه داوری بین المللی باشد، دیوان داوری از سه داور و اگر داخلی باشد از یک داور تشکیل می گردد.

ماده(16) قرار نامه داوری

انتخاب داور یا داوران به تنهایی نمی تواند موجب صلاحیت داوران به رسیدگی باشد و لازم است تا مفاد قرارنامه داوری، پیشتر توسط داوران و طرفین اختلاف مورد پذیرش قرار گیرد.

ماده(17)- دبیرخانه دپارتمان داوری

به منظور انجام مکاتبات، ارسال ابلاغیه ها و انجام فرآیندهای اداری امور داوری، یک دبیرخانه زیر نظر مدیر دپارتمان داوری تشکیل می گردد.

keyboard_arrow_up